Kandidaat huurders

Kandidaat huurders Thuiswest 2023

Het jaar 2023 was voor Thuiswest en zijn partners een periode van grote transformatie en uitdaging, gekenmerkt door belangrijke operationele veranderingen.

CIR

In 2023 werden de woonmaatschappijen geconfronteerd met een gewijzigde realiteit voor al onze kandidaat-huurders en partnerorganisaties. Het werkjaar stond voor de afdeling klantenadministratie grotendeels in het teken van de opstart van het nieuwe centraal inschrijvingsregister, kortweg ‘CIR’, ontwikkeld door Wonen in Vlaanderen. Aanvankelijk was de doelstelling om het Centraal Inschrijvingsregister op 1 januari 2023 te lanceren, maar dit werd uitgesteld naar oktober 2023, vervolgens naar 2 januari 2024, en uiteindelijk werd het CIR pas geïmplementeerd en beschikbaar voor het brede publiek vanaf 18 maart 2024.

Freezeperiode

Om dit te realiseren, maakte de sector gebruik van een zogenaamde "freezeperiode" vanaf 17 november 2023. Vanaf die datum konden geen kandidatendossiers meer aangemaakt of gewijzigd worden in de software van de voormalige SHM’s en SVK’s. Deze "freezeperiode" bracht uiteraard de nodige uitdagingen met zich mee. Alle inspanningen werden geleverd om de kandidaat-huurders en de begeleidende diensten te ondersteunen. Zo werd er onder meer een folder uitgewerkt met alle belangrijke aandachtspunten. Klanten konden zich daarbij inschrijven voor onze digitale nieuwsbrief.

Freezeperiode

Meer weten?

Download de folder
Gefaseerde actualisatie

Samen met de (intergemeentelijke) woondiensten startten we volop aan de voorbereidingen voor de alternatieve actualisatie. Tijdens verschillende bijeenkomsten bepaalden we samen de doelstellingen, ons communicatieplan en de onderlinge afspraken om onze kandidaat-huurders optimaal te ondersteunen. Eén ding was meteen duidelijk: we zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat niemand uit de boot valt. Dit vereist een intense samenwerking en grote inzet van alle partners. Iets later dan gepland kon de actualisatie in 2024 van start gaan. Door periodiek overleg met de bovengenoemde partners evalueren we het verloop van deze actualisatieperiode en sturen we bij waar nodig.

Begin 2024 werd duidelijk dat Thuiswest de primaire verhuurder is van ongeveer 7800 unieke kandidaat-huurdersdossiers. Vanaf 2024 zal het weer mogelijk zijn om uitgebreidere gegevens te verzamelen over de kandidatenprofielen. In het "overgangsjaar 2023" was dit onmogelijk vanwege de datamigratie uit verschillende softwarepakketten. Begin 2024 werd bovendien het softwarepakket van alle voormalige Sociale Verhuurkantoren offline gehaald, waardoor dit niet langer raadpleegbaar is.