Individuele huur­begeleiding

Uniforme Klantenondersteuning

In het fusiejaar 2023 heeft Thuiswest de structuur van klantenondersteuning gestroomlijnd door een uniform takenpakket voor alle huurbegeleiders te ontwikkelen. Dit proces, versterkt door input van de huurbegeleiders zelf, zorgde voor de integratie van de beste praktijken uit verschillende organisaties binnen de nieuwe, uniforme structuur van Thuiswest.

Registratie

Sinds 1 januari 2024 is er een uniform registratiesysteem ingevoerd om alle aspecten van individuele huurbegeleiding nauwkeurig bij te houden. Dit systeem stelt elke huurbegeleider in staat om eigen dossiers efficiënt op te volgen en zorgt voor een vlotte vervanging bij afwezigheid. Dankzij de uniforme registratiemethode kunnen we geautomatiseerd cijfergegevens extraheren uit de database. Momenteel worden alle sociale meldingen geregistreerd, met een specifieke onderverdeling op vlak van:

• Opstart nieuwe verhuring
    Afhankelijk van de pijler waarin een nieuwe huurder wordt toegewezen, wordt een specifieke workflow gevolgd. (Zie hieronder “inzet huurbegeleiders nieuwe huurders”).
  • Melding van overlast
    Elke melding van overlast wordt geregistreerd. De huurbegeleider treedt minstens in contact met zowel de melder als de mogelijke veroorzaker van de overlast, om na te gaan of er daadwerkelijk sprake is van overlast. Waar nodig worden problemen geanalyseerd en passende acties ondernomen.
  • Preventie uithuiszetting
    Huurders die hun woning dreigen te verliezen door overlast, slecht onderhoud, of een combinatie van verschillende zaken, worden intensief opgevolgd. Er wordt gezocht naar passende begeleiding, die breder gaat dan wat wij alleen kunnen bieden. Hierbij werken we nauw samen met diverse woon- en welzijnspartners in de regio.
  • Nazorg
    Huurders die de woning dreigden te verliezen maar waarbij een gerechtelijke procedure uiteindelijk vermeden kon worden, worden extra opgevolgd door de huurbegeleider om terugval te voorkomen.
  • Andere meldingen
    Naast de bovengenoemde situaties, krijgen onze huurbegeleiders te maken met een diversiteit aan vragen, zoals bezoeken met een eigenaar, ondersteuning van de technische dienst, en meer.
Vooruit kijken

In 2024 wordt de visie en concrete aanpak met betrekking tot huurbegeleiding verder uitgewerkt. Waar nodig worden verschillende aard van problematieken zowel intern als extern afgestemd, aangezien huurbegeleiding zich zelden tot één facet beperkt.

Inzet huurbegeleiders bij nieuwe huurders

Kort na het betrekken van de woning krijgt elke nieuwe huurder bezoek van een huurbegeleider. Dit bezoek is cruciaal om een eerste indruk te krijgen, de situatie van de huurder te evalueren, en te bepalen of extra ondersteuning nodig is.

Huurders die een woning toegewezen kregen op basis van chronologie, zonder versnelde toewijzing, ontvangen doorgaans 4 tot 6 maanden na intrek een bezoek.

Huurders met een versnelde toewijzing, bijvoorbeeld vanwege perioden van dak- of thuisloosheid, proef-wonen, jongeren in begeleiding, of personen met geestelijke gezondheidsproblematiek met begeleiding, krijgen intensievere begeleiding. Deze doelgroep wordt binnen 1 tot 3 maanden na intrek bezocht. In deze gevallen is de huurbegeleider reeds betrokken bij de contractbespreking.

Huisvestingsondersteuning bij zittende huurders

Via eerste huisbezoeken aan nieuwe huurders, meldingen uit de buurt en input van interne en externe diensten, detecteren we begeleidingsbehoeften bij onze zittende huurders. Ons team van huurbegeleiders voorziet huurdersbegeleiding op maat, gericht op het nakomen van de huurdersverplichtingen. Indien huurders deze verplichtingen niet nakomen, stellen we duidelijke verwachtingen en bieden passende oplossingen aan. Afhankelijk van de situatie, de inzet van de huurder en de eventuele betrokkenheid van begeleidende instanties, streven we altijd naar een gepaste en haalbare oplossing.

Huurbegeleiding kan zelden vanuit een standaardprocedure worden benaderd, aangezien complexere situaties maatwerk op dossierniveau vereisen. De aanpak moet zich bij wijze van spreken telkens opnieuw uitvinden en creatief aan de slag gaan, waarbij vertrokken wordt vanuit de mogelijkheden van de huurder en gekeken wordt waar extra ondersteuning nodig is. Het verloop van de huurbegeleiding wordt dus bepaald door de behoeften van de huurders zelf: de intensiteit en frequentie van de begeleiding, huisbezoeken, en de samenwerking met partnerorganisaties. We streven ernaar om het contact zo laagdrempelig mogelijk te houden, maar in bepaalde situaties is formele correspondentie, zoals een ingebrekestelling, noodzakelijk.

Om alles in goede banen te leiden en zo uniform mogelijk te handelen, vinden er tweewekelijkse overleggen plaats met drie tot vier huurbegeleiders. Tijdens deze bijeenkomsten worden dossiers grondig doorgesproken en komen we in groep tot een besluit.

Samenwerkingsverband CAW

De verschillende organisaties hadden de traditie om samen te werken met het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW). Wanneer blijkt dat een huurder, ondanks meerdere bezoeken van de huurbegeleiding, de huurdersverplichtingen niet nakomt, kunnen we een beroep doen op het CAW voor woonbegeleiding. Deze service is gericht op het voorkomen van uithuiszetting van onze huurders. De CAW-woonbegeleiding is aanklampend en focust op aspecten die belangrijk zijn voor het behoud van de woonst, zoals het ondersteunen, trainen, en aanleren van woonvaardigheden. Dankzij deze intensieve begeleiding wordt aan de wortel van de problematiek gewerkt, wat vaak uithuiszetting kan voorkomen.

In de loop van 2023 werden

36 dossiers opgevolgd door CAW Centraal-West-Vlaanderen

• 2 dossiers niet opgestart omwille van niet-bereikbaar zijn
  • 14 dossiers Negatief beëindigd na begeleidingsperiode
  • 2 dossiers positief afgerond
  • Eind 2023 zijn de overige 18 dossiers nog lopend.

2 dossiers door CAW-Noord-West-Vlaanderen

• 1 dossier positief afgerond
  • 1 dossier negatief afgerond

9 dossiers werden opgevolgd door wooncoach van Roeselare, gezien CAW Centraal-West-Vlaanderen wachtlijsten had

• 3 dossiers werden positief afgerond.
  • 6 dossiers zijn eind 2023 nog lopend
Nota

Deze cijfers slaan op volledige werking van Thuiswest.  Mogelijks ontbreken enkele dossiers van voormalige partnerorganisaties die vóór 30/06/2023 afgerond werden.

Samenwerkingsverband Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)

Huurbegeleiders worden steeds vaker geconfronteerd met multiprobleem-situaties waarbij psychosociale problemen vaak de oorzaak zijn van het niet-nakomen van huurdersverplichtingen. Omdat huurbegeleiders zelf niet altijd de benodigde expertise hebben in complexe psychische problematiek, wordt er teamondersteuning ingezet.

Elke twee maanden ontvangen we ondersteuning van Psychiatrische Thuiszorg Ieper en van Psychiatrische Thuiszorg Roeselare-Izegem-Tielt (PZT). Tijdens teamvergaderingen is er ruimte voor advies op dossierniveau, coaching van het team, en de mogelijkheid tot intervisie. Na het bespreken van een casus kan het advies variëren. PZT beoordeelt of een huisbezoek in duo een meerwaarde kan bieden voor zowel de huurder als de huurbegeleiding. Wanneer er in duo wordt langsgegaan, kan PZT een doorverwijzing initiëren of vanuit hun expertise verder werken met de huurder.

Proef-wonen

Het intergemeentelijk toewijzingsreglement Proef-Wonen biedt een specifiek woonaanbod waarbij de toewijzing van een sociale huurwoning gekoppeld is aan een begeleidingstraject. Binnen Proef-Wonen krijgt een kandidaat-huurder voorrang op de wachtlijst via pijler 3, mits hij tot de doelgroep behoort en instemt met intensieve begeleiding voor minimaal één jaar. Deze kandidaat-huurders hebben vaak onvoldoende woonervaring of hebben in het verleden problemen ondervonden bij zelfstandig leven en wonen. Aanmeldingen voor Proef-Wonen moeten altijd via een welzijnspartner verlopen.

Een vast multidisciplinair team beoordeelt de aanvragen. De verantwoordelijke huurbegeleider van Thuiswest is altijd vertegenwoordigd in het Proef-Wonen team. De woondienst van de regio Roeselare, Tielt of Izegem stelt de agenda op en roept het team samen. Dit team geeft advies en beslist of aan de kandidaat-huurder de prioriteitscode ‘Proef-Wonen’ toegekend kan worden.

Het intergemeentelijk toewijzingsreglement Proef-Wonen is van toepassing in de gemeentes Roeselare, Hooglede, Lichtervelde, Staden, Moorslede, Ledegem, Izegem, Ingelmunster, en Meulebeke. Proef-Wonen is oorspronkelijk ontwikkeld op het niveau van de regio Mid-West, en wordt ook toegepast door woonmaatschappijen zoals Vivus en Woonstart in een aantal van hun gemeenten.

Enkele cijfers uit 2023:

15 toewijzingen binnen de regio Thuiswest

• 7 gezinnen met begeleiding door Sint-Idesbald (VAPH)
  • 2 gezinnen met begeleiding door CAW
  • 1 gezin met begeleiding vanuit de Waaiberg (VAPH)
  • 1 gezin met begeleiding vanuit vzw Samenspel (GGZ)
  • 3 gezinnen met begeleiding door een wooncoach vanuit Welzijnshuis Roeselare
  • 1 gezin met begeleiding vanuit het Klinket (jongeren)

Project Goed Wonen en Woonhygiëne in regio Izegem

Het project "Goed Wonen en Woonhygiëne" richt zich op het aanpakken van vervuilde woonsituaties en werkt samen met bewoners aan het creëren van goede en gezonde woningen. Vanuit Klantenondersteuning nemen we deel aan de stuurgroep. Goed Wonen biedt niet alleen advies, maar ook praktische ondersteuning aan huurders, zoals samen naar het containerpark gaan, sorteren, kleine herstellingen uitvoeren, en opruimen.

Hoewel de projectmiddelen eind 2023 afliepen, heeft de Woondienst regio Izegem besloten om de aanvankelijk experimentele werkwijze verder in te bedden in hun reguliere werking. Hierdoor kunnen ook in 2024 huurders van Thuiswest aangemeld worden voor ondersteuning. Vanuit Thuiswest blijven we ons inzetten in de stuurgroep ‘Goed Wonen’ om vanuit de ervaringen op het terrein eventuele vragen en noden aan te kaarten.